Met de kabelbaan/monorail  naar The Mall

april 11, 20241

Met de kabelbaan/monorail  naar The Mall

Eind maart lanceerde Hans Peter Klazenga namens de fractie het idee voor drastische reductie van de verkeersdrukte rondom The Westfield Mall of the Netherlands. Hierbij benadrukken wij de noodzaak van een innovatieve aanpak om de leefbaarheid voor de inwoners en de bereikbaarheid van The Mall te verbeteren. The Mall is een uniek leisurecentrum en verdient dan ook een unieke aanpak om de verkeersdrukte en de overlast die velen ervaren aan te pakken. Wij denken dat een monorail of kabelbaan een oplossing kan zijn, maar er zijn wellicht nog meer innovatieve ideeën.

The Mall als shopping centrum is uniek in Nederland. Waar de inwoners uit Leidschendam-Voorburg het vooral als winkelgebied zien voor de dagelijkse boodschappen is het voor het overgrote deel van het publiek meer een totaalbeleving. In een artikel in het AD heeft Unibail Rodamco, de organisatie achter the Mall, recent uitgesproken nog meer regionale bezoekers te willen trekken. Het feit dat The Mall voor het overgrote deel van de bezoekers vooral een leisure functie heeft, biedt dit ook de mogelijkheid om de oplossing van de parkeer en vervoersproblemen anders te benaderen dan bij een traditioneel winkelgebied. Wij denken aan een monorail of kabelbaan, waarmee bezoekers op unieke wijze The Mall kunnen bereiken. Het bereiken van de The Mall moet geen ergernis worden maar deel uitmaken van de beleving. Dit vooruitstrevende idee belooft niet alleen een vermindering van de verkeerscongestie, maar ook een stimulans voor duurzame mobiliteit en een verbetering van de algemene leefomgeving.

Unibail-Rodamco heeft grote duurzaamheidsambities en The Mall als centrum is ook duurzaam ontwikkeld. Duurzaamheidambities houden niet op buiten de muren van The Mall en maak je niet waar met alle ronkende auto’s, die stilstaan en de wijken lam leggen. Daarom dagen wij The Mall en het college uit om op duurzaamheid en bereikbaarheid samen mee te kijken naar state-of-the art en ambitieuze ideeën. Het college heeft aangegeven om op korte termijn met alle partijen te gaan toewerken naar een duurzame oplossing.

Een unieke aanpak
Hans Peter: “De tijd van een extra verkeersregelaar hier of daar is voorbij, echte oplossingen kunnen alleen met een unieke aanpak en lef. Een monorail of kabelbaan, waarmee bezoekers op een wijze uniek in Europa een bezoek kunnen brengen aan de Mall, zonder dat dit ten koste hoeft te gaan van de leefbaarheid van onze inwoners. Een duurzame innovatieve oplossing ligt binnen handbereik, waarom zouden we in onze gemeente niet kunnen wat elders wel mogelijk is? Een dergelijk project kan alleen maar voordelen bieden voor alle betrokkenen. GBLV is ervan overtuigd dat dat het uiteindelijk zal resulteren in een win-win situatie: zakelijk verantwoord, verminderde verkeersdrukte, een boost voor duurzame mobiliteit en een verbeterde levenskwaliteit voor de inwoners van Leidschendam-Voorburg.”

Wij hebben heel veel reacties gehad op dit idee. Veel positieve en ook negatieve, maar met deze ambitieuze ideeën en innovatieve voorstellen hoopt GBLV een nieuwe richting in te slaan in de aanpak van verkeersproblemen. De nadruk hierbij ligt op het feit dat The Mall uniek is in Nederland en dus ook de kans biedt om een zeer unieke innovatie en duurzame oplossing te kiezen. GBLV roept alle stakeholders op om samen te werken aan een toekomstbestendige oplossing die zowel de leefbaarheid van de gemeente als de aantrekkelijkheid van The Mall als bestemming zal verhogen. DENK OUT OF THE BOX.

Maurice

One comment

  • Daan

    oktober 15, 2024 at 11:15 am

    Dit plan is goedoemd te mislukken, maar gelukkig is er een alternatief!

    Hoe vaak is een kabelbaan of monorail dit niet voorgsteld? Vaak! En c plannen komen nooit van de grond: Nijmegen, Amsterdam, Rotterdam, Alphen aan den Rijn, Groningen, Den Haag. En er zijn nog veel meer voorbeelden in het buitenland. Bijna alle bestaande kabelbanen hebben een toeristische functie.

    De problemen zijn dan ook te groot: 1) er zijn hoge aanleg- en onderhoudskosten, 2) er zijn problemen met de technische haalbaarheid en integratie in bestaande infrastructuur, want het is een vreemde eend in de bijt, die onderhoud extra kwestbaar en duur maakt, 3) is er altijd veel tegenstand van omwonenden, die niet willen dat gebruikers van de monorail / kabelbaan in hun huis of tuin kunnen kijken, 4) vaak wordt maar één lijn voorgesteld en geen netwerk, wat nodig is om een en bruikbaar en rendabel systeem te creeren, 5) een kabelbaan heeft een beperkte capaciteit en is ongeschikt voor massavervoer.

    Gelukkig is er een alternatief: er ligt al uitgebreide tram- en businfrastructuur in de buurt van de Mall die nog niet ten volle wordt benut. Met een fractie van de kosten van een monorail of kabelbaan kun je de frequentie van de huidige ov-lijnen op drukke tijden opvoeren of misschien nog wat extra verbindingen creeren. Leg langs de bestaande lijnen parkeerplaatsen aan of bouw pakeergarages. Maak die gratis of goedkoop en laat bezoekers bij de Mall betaald parkeren. Je zal zien wat dat oplevert! Dromen is mooi, maar in de politiek is realisme wel belangrijker 😉

    Reply

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

© 2022 GBLV/Gemeentebelangen | Webdesign Juiste Vorm